niedziela, 24 września 2023

Sos cukiniowo-musztardowy

Na przepis na sos cukiniowo-musztardowy natrafiłam w zeszłym roku ale nie miałam już cukinii. W tym roku nadrobiłam i wypróbowałam, oczywiście zrobiłam pod swój smak. Sos ten bardzo nam zasmakował podobnie jak keczup z cukinii, który robię co roku w sporych ilościach. Sos cukiniowo-musztardowy jest delikatny i bardzo kremowy. Jeśli macie nadwyżkę cukinii to bardzo polecam wypróbować ten przepis. Sos przyda się jako dodatek do kanapek czy kiełbaski z grilla lub na ciepło.



składniki:  

2 kg obranej i wydrążonej cukinii
300 g obranej cebuli
350 g musztardy, użyłam sarepskiej
4 duże ząbki czosnku
2 łyżki soli
3 łyżki octu
4 łyżki cukru
3 łyżki oleju
pieprz do smaku

Cukinię zetrzeć na tarce o grubych oczkach lub za pomocą robota kuchennego. Używam dużej wyrośniętej cukinii, którą obieram ze skórki i wydrążam nasiona. Do startej cukinii dodać sól i wymieszać. Odstawić na ok 1-2 godziny aby puściła sok. Cebulę pokroić w drobną kostkę a czosnek w plasterki. W garnku rozgarzać olej i zeszklić pokrojoną cebulę. Następnie dodać pokrojony czosnek i jeszcze chwile smażyć. Potem dodać cukinię razem z sokiem, który puściła. Całość gotować ok 15 minut. Dodać cukier oraz ocet. Gotować kolejne 10-15 minut aż warzywa będą się rozpadać i nadmiar płynu odparuje.  Następnie całość zmiksować blenderem na gładką masę. Dodać musztardę i dokładnie wymieszać. Doprawić jeśli jeszcze potrzeba, ja dodałam tylko jeszcze trochę pieprzu. Całość gotować jeszcze ok 2-3 minuty, cały czas mieszać aby się nie przypaliło. Trzeba uważać bo masa jest gęsta i bardzo pryska. Następnie gorący sos przełożyć do słoiczków, dobrze dokręcić i odstawić do góry dnem do wystudzenia.

Sos przełożyłam do różnych słoiczków, w sumie zapełniłam słoiczki o łącznej pojemności 1700 ml.


6 komentarzy:

  1. Czy waga cukini jest przed obraniem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, dajemy 2 kg obranej i wydrażonej cukinii , tak jak podałam w składnikach.

      Usuń
  2. A jak przechowywać trzeba pasteryzować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak jak w przepisie, nałożyć gorące. Trzymam w spiżarce jak inne przetwory.

      Usuń
  3. Jak długo i gdzie mozna przechowywać te słoiczki ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzymam w spiżarce jak inne przetwory. Jak długo wytrzymają to nie wiem bo robiłam pierwszy raz ale wydaje mi sie że podobnie jak inne przetwory będą do nastepnego sezonu.

      Usuń