czwartek, 22 grudnia 2016

Makowiec zawijany

W tym roku po raz pierwszy zrobiłam domową masę makową więc zrobiłam też swój pierwszy makowiec. Może nie wyszedł idealny ale jest bardzo smaczny i domowy. Najwięcej problemu sprawiło mi zawijanie ciasta w papier. Papier jest śliski i ciągle coś mi się przesuwało. Jak na pierwszy raz jestem bardzo zadowolona bo obyło się nawet bez pęknięć co ponoć często się zdarza.

składniki:

ciasto
500 g mąki
50 g świeżych drożdży
100 g masła
2 całe jajka
2 żółtka
3 łyżki cukru
1 łyżka cukru waniliowego
4 łyżki kwaśniej śmietany 18%

masa
800 g domowej masy makowej
2 białka
1 całe jajko

oraz białko do posmarowania ciasta

do dekoracji
polewa czekoladowa
kandyzowana skórka pomarańczowa

Ciasto
Składniki przygotować wcześniej aby były w temperaturze pokojowej. Drożdże rozkruszyć i zasypać cukrem. Odstawić na kilka minut aby się rozpuściły, następnie wymieszać ze śmietaną i odstawić na kilkanaście minut aby podrosły. Masło rozpuścić w rondelku i odstawić do wystudzenia. Mąkę wymieszać z cukrem waniliowym. Dodać jajka i żółtka, śmietanę z drożdżami oraz letnie masło. Wyrobić elastyczne ciasto. Gotowe ciasto nakryć ściereczką i odstawić na godzinkę w ciepłe miejsce.

Masa
Białka ubić na sztywno. Domową masę makową przełożyć do miski. Dodać jajko i zmiksować. Następnie dodać ubitą pianę i ponownie zmiksować.

Gdy ciasto wyrośnie jeszcze raz je zagnieść i podzielić na dwie równe części. Jedną część rozwałkować na prostokąt o wielkości mniej więcej 35x25. Ciasto posmarować białkiem. Wyłożyć połowę przygotowanej masy makowej, pozostawiając wkoło ok 2 cm ramkę. Następnie zwinąć w roladę, brzegi ciasta zlepić, ułożyć zwinięciem do dołu. W ten sam sposób przygotować drugą roladę. Potem każdą roladę owinąć w papier pozostawiając ok 1 cm luzu i ułożyć na blaszce do pieczenia. Odstawić na ok 20 minut aby ciasto podrosło. Następnie wstawić do piekarnika nagrzanego na 170 C i piec ok 30 minut. Po upieczeniu rolady lekko przestudzić i odwinąć z papieru. Gdy całkowicie wystygną dowolnie u dekorować, ja polałam polewą czekoladową i posypałam dużą ilością skórki pomarańczowej.

Polewa czekoladowa: Do rondelka wlać 4 łyżki wody i zagotować. Dodać 3 łyżki cukru pudru i wymieszać aby się rozpuścił. Następnie dodać 100 g zimnego pokrojonego masła, rozpuścić ale nie gotować. Zestawić z ognia i dodać 3 łyżki kakao, energicznie wymieszać do uzyskania jednolitej masy. Lekko przestudzić i polać ciasto.


1 komentarz: