środa, 20 lipca 2016

Mizeria na zimę

Polecam pyszną mizerię z dodatkiem koperku na zimę. Wystarczy ogórki osączyć z zalewy i dodać śmietany. Osobiście do mizerii nigdy nie dodaje żadnego cukru czy octu tylko samą sól i ewentualnie koperek ale zimą taka wersja ze słoika mi smakuje. Na pewno jest dużo smaczniejsza niż ta zrobiona  ze świeżych ogórków, które zimą są raczej niezbyt smaczne.

składniki:

5 kg średnich ogórków gruntowych
1/2 szklanki octu 10%
1/2 szklanki oleju
3-4 łyżki cukru
1 łyżka soli kamiennej
pęczek koperku

Ogórki dokładnie umyć i obrać ze skórki. Pokroić w plastry. Koperek drobno posiekać. Wszystko przełożyć do dużej miski i wymieszać. Następnie dodać olej, ocet, sól i cukier. Ponownie wszystko wymieszać. Odstawić na ok 4-5 godzin. W międzyczasie przemieszać ze 2-3razy. Potem ogórki razem z płynem przełożyć do słoiczków. Słoiczki zakręcić, pasteryzować 5 minut od zagotowania.

Szklanka do odmierzania o pojemności 250 ml.
Z tej ilości składników wyszło mi 6 słoiczków o pojemności 0,5l.


10 komentarzy:

  1. Cześć, mam zamiar skorzystać z Twojego przepisu, tylko powiedz mi, czy mizeria nie jest zbyt słona lub zbyt kwaśna, i czy ten sposób przygotowania mizerii będzie odpowiedni do jedzenia jej ze śmietaną? Czy nie jest wyczuwalny smak lub zapach oleju? Mam nadzieje, ze dziś tu zaglądniesz, bo ogórki już pokrojone na talarki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Te ogóreczki po osączeniu należy wymieszać ze śmietaną. Oczywiście smak jest inny niż taka mizeria ze świeżych ogórków. Co do smaku to każdy z nas ma inny gust i jak dla mnie ta mizeria nie jest ani za słona ani za kwaśna więc trudno mi powidzieć jak będzie Tobie smakować, po prostu trzeba zrobic i spróbować. Ogólnie te ogóreczki nie są moimi ulubionymi, jak już wyżej pisałam ja mizerię robie z ogórków z dodatkiem soli i do tego śmietana, nie dodaje żadnych cukrów czy octów jednak zawsze jak mam ogórki to zrobię kilka słoiczków bo zimą na pewno takie ogóreczki zje się ze smakiem.

      Usuń
  2. Dzięki za szybką odpowiedź :) Oczywiście zdaje sobie sprawę, ze smak jest inny niż świeżej mizerii latem, ale zimą, jak sama napisałaś chętnie się zjada wszelkie słoiczki :) Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  3. Cześć weszłam na przepis bez cukru tak jest napisane i jest zapewnienie ,a tu :( 3-4 łyżki cukru więc jest czy go nie ma?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdzie nie wspomniałam, że w ogórkach których dodyczy wpis nie ma cukru. Wspomniałam tylko, że nie dodaję cukru ani octu do tradycyjnej mizerii. W przypadku tych ogórków musi być i ocet i cukier które się równoważą smakowo i konserwują nasze ogórki. Bez cukru nie wiem czy nie będą za kwaśne chyba że ktos takie lubi może zrobic bez cukru.

      Usuń
  4. Witam serdecznie i prosze o pomoc bo już staje się bezradny. W poprzednim roku zrobiłem 6 słoików bez pasteryzacji z czego 2 musiałem wyrzucić bo wybuchły. W tym roku robiłem już 3 razy i tak.
    Za pierwszym razem wyszło 10 takich po dżemach gdzie nie dokładałem do pełna i wszystkie sie przyjeły. Za drugim razem zrobiłem 20 słoików tym samym sposobem z tym że chyba za bardzo do pełna bo wszystkie wyrzuciłem bo podeszły do wieczka wybuliły wieczka i wybychały po odkręceniu i te również bez pasteryzacji . I za trzecim razem zrobiłem 50 sztuk i te już pasteryzowałem i wypełniałem na maxa z tym że nakrętki bardzo wybuliło i obawiam się że znowu do wywalenia. Gdzie jest błąd ? przypuszczam że nie powinno się dodawać pod samo wieczko a dać im luzu w słoiku. Te bez pasteryzacji się przyjęły gdzie nie są wypełnione .Proszę o info :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Bez pasteryzacji znam tylko przepis na kiszone więc w tej kwestii nie pomogę. Mam przepisy w których trzeba słoiki pasteryzować lub naładać do słoików gorące. Co jest ważne? Musza być czyste i sterylne słoiki i zakrętki. Zawsze myje ręcznie dobrze ciepła wodą z płynem do naczyń. Słyszałam że najlepiej nie myć słoików na przetwory w zmywarce, zmywarke mam ale nie próbowałam czy to prawda czy nie bo szkoda mi mojego czasu i składników. Słoiki i zakrętki przed napełnieniem powinny być suche, nieuszkodzone, nie powyszczerbiane, zakrętki musza byc odpowiednio dobrane do słoików bo sa różne. Kolejna rzecz to składniki. Warzywa musza być odpowiednie na przetwory, sieję warzywa i na opakowaniach częśto pisze czy nadaję sie na przetwory. Na przetwory uzywam głównie własnych warzyw, kupuje jedynie paprykę. W przypadku ogórków gruntowych sieję śremskie od lat. Ponoć szklarniowe sie nie nadają do długiego przechowywanie, nie wiem nie próbowałam bo nie sadze takich ogórków. Także warto kupic warzywa ze sprawdzonego źródła jeśli nie ma sie własnych. Kolejna rzecz proporcje, w przetworach musi być odpoiednia ilość octu cukru soli, składniki te nie tylko wpływaja na smak ale przede wszystkim są konserwantami. Więc jak w przepisie jest ocet to musi on być, nie możemy sobie go po prostu tak ominąć. Do słoika zawsze nakładam pod gwint 9 do miejsca w którym zaczyna sę zakrętka) aby było troszke wolnego miejsca. Pasteryzuję tradycyjnie w garnku, na dnie garnka kłade ścierke lub gazetę, słoiki zalewam wodą na wysokość ok 3/4 słoika. Gotujemy, jak woda zacznie bulgotać to zmniejszyć nieco ogień i gotujemy tyle ile jest podane w przepisie-5,10, 15, 20 minut itd. Potem zestawiam z ognia i zostawiam tak do wystudzenia. Wieczka muszą byc wklęśniętę, ewentualnie jak słoik nie złapie to mozna wymienić zakrętke i jeszcze raz trochę krócej zapasteryzować. Tak robię wszystkie przetwory pasteryzowane w słoikach.

    OdpowiedzUsuń
  6. Dzieki za info
    W 2020 roku robiłem bez pasterycacji i sie utrzymały 4 z 6 .
    No nic super wiadomość :)

    OdpowiedzUsuń
  7. mam jeszcze pytanie może ktoś będzie wiedział lub autorka ,czy do mizerii do słoików ma znaczenie sól jaka dajemy. Dodaje sól kłodawską niejodowaną

    OdpowiedzUsuń