wtorek, 18 września 2018

Zupa pomidorowa z kluskami lanymi

Korzystam z przepysznych pomidorków i zrobiłam zupkę pomidorową tym razem z lanymi kluskami. Kluski lane od niedawna w mojej kuchni bo jeszcze nigdy nie robiłam ale tak bardzo mi się ich chciało więc kilka prób poczyniłam no i wyszły. Gęsta pomidorowa do tego pyszne kluseczki i czego chcieć więcej.




składniki:

zupa pomidorowa

1,3 kg mięsistych pomidorów

1 cebula
2-3 ząbki czosnku
garść posiekanej natki pietruszki
1 łyżka masła
sól
cukier
ok 1 l bulionu, u mnie drobiowy

kluski lane
3 jajka
8-9 łyżek mąki
szczypta soli

Pomidory sparzyć i obrać ze skórki. Pokroić na małe kawałki. Cebulę pokroić w kostkę a czosnek w plasterki. W garnku rozpuścić masło, wrzucić pokrojoną cebulę i czosnek. Chwilę smażyć aż uwolnią sią aromaty z czosnku i cebuli. Potem wrzucić pokrojone pomidory. Przykryć i dusić aż pomidory się rozpadną. Potem dolać bulion i całość zmiksować blenderem. Dodać natkę pietruszki i zagotować. Doprawić do smaku solą i cukrem. W międzyczasie przygotować ciasto na kluski lane*. Do garnuszka wbić jajka i roztrzepać widelcem. Dodać szczyptę soli oraz mąkę i dokładnie wymieszać  aby ciasto nabrało jednolitej konsystencji. Jak zupa sie zagotuje wlewać powoli ciurkiem ciasto po całej powierzchni garnka.  Zupę zamieszać i chwilę jeszcze gotować aby ostatnie kluseczki wypłynęły na wierzch.

*Ciasto na kluski lane powinno być dosyć gęste ale swobodnie spływać z łyżki czy widelca. Jeśli damy za mąło mąki to ciasto będzie za rzadkie po prostu rozpłynie się w zupie i nie utworzą się nam kluseczki. Jeśli znowu damy zbyt dużo mąki to wtedy kluseczki bądą zbyt twarde. Jeśli nie mamy wprawy najlepiej sobie zrobić próbę i wlać trochę ciasta na wrzątek i sprawdzić jakie kluseczki wychodzą. U mnie sprawdza się proporcja ok 3 łyżek mąki z małym czubkiem na 1 średnie jajko. Kluseczki można lać bezpośrednio z garnuszka w którym zrobiliśmy ciasto albo nabierać porcję ciasta na łyżkę lub widelec aby swobodnie spływało na wrzątek. Można ciasto przełożyć też do foliowego woreczka i odciąć rożek i tak lać ciasto. Zależy jak komu wygodnie. Kluski można ugotować od razu w zupie lub ugotować osobno w osolonym wrzątku.


Tysiąc twarzy pomidora

2 komentarze: