poniedziałek, 21 maja 2018

Kruche ciasto z rabarbarem i bezą

Zerwałam swój cały rabarbar, trochę popadało więc będzie wyrastał nowy. Część przeznaczyłam na kompot a reszta na ciacho. Robiłam już różniaste ciasta, wszystkie przepisy dostępne są w rabarbarowej galerii ,ale oczywiście chciałam wypróbować coś nowego. Poprzeglądałam przepisy i padło na kruche ciasto z rabarbarem i bezą według przepisu Joli. Ciasto wyszło pyszne i nie jest trudne. Beza lekko chrupiąca na wierzchu i fajny sposób połączenia rabarbaru z dżemem.




składniki:

kruche ciasto

2 szklanki mąki pszennej, ja dałam tortową
4 żółtka
150 g zimnego masła
3 łyżki cukru pudru
1 płaska łyżeczka proszku do pieczenia

masa z rabarbarem
500 g rabarbaru
1 słoiczek dżemu truskawkowego ( słoik o pojemności 370 ml )
3 łyżki mąki ziemniaczanej

beza
4 białka
szczypta soli
1 szklanka cukru
1 łyżka mąki ziemniaczanej

Przygotować kruche ciasto. Mąkę wymieszać z cukrem pudrem i proszkiem do pieczenia. Dodać zimne pokrojone masło oraz żółtka. Wszystkie składniki zagnieść w jednolite ciasto. Gotowym ciastem wylepić dno blaszki (30x25). Ciasto ponakłuwać widelcem. Blaszkę z ciastem wstawić do lodówki do schłodzenia na ok 1 godzinę. W międzyczasie przygotować rabarbar. Rabarbar dokładnie umyć i pokroić na małe kawałeczki o długości ok 1 cm. Do pokrojonego rababrbaru dodać mąkę ziemniaczaną i dokładnie wymieszać aby rabarbar pokrył się mąką. Następnie dodać dżem i całość ponownie wymieszać.
Po schłodzeniu blaszkę z ciastem wstawić do piekanika nagrzanego na 180 C i piec ok 15-20 minut aż ciasto lekko się zarumieni, funkcja góra-dół. W trakcie pieczenia ciasta przygotować bezę. Białka ubić na sztywno ze szczyptą  soli. Następnie cały czas ubjać i porcjami dodawać cukier, ubjać do momentu aż cukier się rozpuści a piana będzie sztywna i lśniąca. Na koniec dodać mąkę ziemniaczaną i zmiksować na wolnych obrotach aż składniki się połączą.
Na gorący podpieczony spód wyłozżyć masę z rabarbarem, ładnie wyrównać. Na wierzch wyłożyć ubite białka i również ładnie wyrównać. Ciasto ponownie wstawić do piekarnika i piec 15 minut na 180 C, funkcja góra-dół. Potem zmniejszyć temperaturę na 70 C i zmienić funkcję na termoobieg i piec kolejne 15 minut. Po upieczeniu ciasto zostawić w uchylonym piekarniku.
Szklanka do odmierzania o pojemności 250 ml.



22 komentarze:

  1. Ciasto właśnie włożyłam do piekarnika wygląda ładnie😍

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. Jak nie ma termoobiegu to pozostaje funkcja góra-dół. Piekarniki są różne, jedni mają termoobieg a inni nie a wszyscy ciasta pieką, każdy zna swój piekarnik i jego możliwości więc trzeba sobie dopasować posiadane funkcjie czas pieczenia.

      Usuń
  3. Można zastosować inny dżem np wiśniowy, brzoskwiniowy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie robiłam z innym ale wydaje mi się, że każdy się nada. Dodatek dżemu dodaje rabarbarowi słodyczy i koloru.

      Usuń
    2. Polecam z konfiturą malinową- mega kwaskowy smak.

      Usuń
  4. Dziéki za przepis zrobié z mrozonymi jagodami.

    OdpowiedzUsuń
  5. A czy można mrozić takie ciasto?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam pojęcia, nigdy nie mroziłam żadnych ciast.

      Usuń
  6. Mam pytanie czy ciasto można jeść tego samego dnia czy lepiej przygotować je dzień wcześniej przed gośćmi?

    OdpowiedzUsuń
  7. Jaki wymiar blaszki?

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy można dać inny owoc niz rabarber?
    Albo czy mozna dać go mniej bo mam tylko 250gram

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie próbowałam z zadnymi owocami ale czytałam komentarze że panie dodawały śliwki lub borówki. 250 g to będzie troche mało.

      Usuń
  9. Czy do innych owoców np. jabłek też dodajemy mąkę ziemniaczaną?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety nie wiem, nie próbowałam z żadnymi owocami, robiłam tylko z rabarbarem. Ale wydaje mi się że trzeba mąkę tez dodac bo ona wciągnie troche soku z owoców.

      Usuń
  10. Mając gości w sobotę czy mogę upiec ciasto w piątek i wtedy gdzie je przechowywać? W lodówce czy np w spiżarce ? Czy beza nadal będzie taka dobra czy jednak lepiej upiec ciasto z samego rana w sobotę ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciasto spokojnie postoi do następnego dnia. Ja trzymam po prostu na szafce w kuchni, nie przechowywałam w lodówce.

      Usuń
  11. Rozumiem że ciasto przykryte Pani trzyma ? A jakie inne owoce można dodać zamiast rabarbaru? Czy sprawdzą się tu jagody albo jabłka też w tej proporcji 500gram ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak przykryte ścereczką lub pojemnik na ciasto z pokrywką. Ja z innymi owcami nie próbowałam ale czytałam komentarze że panie robiły ze śliwkami lub borówkami. Beza jest słodka to jeśli już próbowałabym z jakimiś kwaskowymi owocami, może borówke lub jagodę wymieszać z czarną porzeczką.

      Usuń