sobota, 14 grudnia 2013

Szynka gotowana

Polecam przepis na pyszną szyneczkę na kanapkę. Szyneczka gotowana jest dwukrotnie tylko kilka minut jednak jest mięciutka i soczysta, bez żadnej chemii i sztucznych dodatków. Polecam na co dzień jak i na świąteczny stół.

składniki:


szynka wieprzowa o masie do 1,5 kg
3 l wody
4-5 listków laurowych
3 łyżki majeranku
1 łyżka ziarenek jałowca Kamis
5 ząbków czosnku
1 cebula 
6 łyżek soli
3 łyżki majonezu


Szynkę wieprzową umyć i wrzucić do garnka, zalać wodą. Dodać wszystkie przyprawy  oraz majonez. Wszystko zagotować i gotować tylko 8 minut. Zostawić do wystygnięcia na min.6 godzin. Po upływie 6 godzin znowu zagotować i gotować 8 minut. Zostawić do wystygnięcia. Ja zazwyczaj szynkę gotuję pierwszy raz wieczorem a drugi raz dopiero rano lub odwrotnie. Po wystygnięciu wyjąć z garnka, osączyć z płynu i można kroić na plastry na kanapkę.

Polecam też:
Schab gotowany

135 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. wygląda i smakuje bajecznie:)

      Usuń
    2. Sprawdziłem.Wyszła bardzo dobra.Przepis ten wypróbowałem już kilka razy.Dołożyłem jeszcze trochę innych składników tak na wyczucie,szczególnie pieprzu.Pycha.
      Jerzy

      Usuń
    3. I tak też smakuje,robie ją kilka razy w roku od paru lat

      Usuń
  2. z chęcią wypróbuję przepis, bo szyneczka wygląda apetycznie :)

    Alex_M

    OdpowiedzUsuń
  3. baaaaaaaaardzo sympatycznie, mam nadzieje,z e to rpawdziwe zdjęcia.. wygląda jak ta gotowana od Henryka Kani:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście że zdjęcia jak najprawdziwsze i moje, polecam zrobić i sie przekonać że samemu też można zrobić apetyczną szyneczkę

      Usuń
  4. Czy przez te 6 godzin trzymać szynkę w tej wodzie w której się gotowała?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak szynkę trzyma się w tej wodzie w której się gotowała minimum 6 godzin

      Usuń
    2. Czyli zostawiam w wodzie, woda ostygnie i do lodówki prawda?Bo chyba nie może tak lezec miesko długo. Ile można przechowywać taka szynkę?

      Usuń
    3. Nie ja trzymam normalnie na kuchence , nie chowam do lodówki z tą wodą. A szyneczka u mnie najdłużej leżała ok tygodnia.

      Usuń
    4. Dziękuję, wjedzie na świąteczny stół lub sylwestrowy.

      Usuń
    5. Nawey dwa razy po 5 minut wystarczy wiem bo robilem wielokrotnie polecam

      Usuń
  5. nie wierze że wystarczy 18 min całego gotowania żeby nie była surowa :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też nie wierzyłem - co prawda ja gotowałem z innego przepisu 2 x po 15 ale wychodzi sucha. Tym razem ugotuje ją 2 x po 10 minut.

      Usuń
    2. Wystarczy ;) Zaświadczam ;)

      Usuń
    3. Wystarczy tez robilam schab i tez gotowalam 3x po 5 min i byl dobry

      Usuń
    4. wspaniała robiłam bajecznie dobra

      Usuń
    5. 8+8 zawsze było 16

      Usuń
    6. To prawda ja gotuję 2 razy po 5 min z innego przepisu zarówno schab jak i szynke i jest ugotowana nie zdazylo mi się żeby była surowa.

      Usuń
  6. Szynka jest pyszna. Polecam ten przepis. Miałam wątpliwości czy taki czas gotowania wystarczy. Postanowiłam jednak zaufać autorce przepisu i faktycznie, wystarczy. Koniec z kupowanymi wędlinami o jednym smaku i prawie zerowej zawartości mięsa. Dziękuję i będę regularnie zaglądać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mam pytanie,czy nie trzeba peklować? szynka wygląda różowo jakby była peklowana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie szynka nie jest peklowana , szyneczka zaraz po rozkrojeniu jest różowa ale jak chwilke poleży na talerzu robi się taka szarawa co można nawet zauważyć już na tym drugim zdjęciu z jałowcem Kamis

      Usuń
    2. wystarczy do zestawy przypraw dołożyć 2 łyżki cukru. Nie będzie szarzeć.

      Usuń
    3. dziękuję za podpowiedź muszę wypróbować przy następnej szyneczce

      Usuń
  8. robiłam rewelacyjna też nie wierzyłam że po kilkunastu minutach jest gotowa.super

    OdpowiedzUsuń
  9. Robiłam na poprzednie Święta Bożego Narodzenia i w tym roku też zrobię :) Wspaniały smak, byłam z siebie dumna że udała mi się tak pyszna szynka gotowana. Dziękuję za przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo mi miło i cieszę się że szyneczka smakowała:)

      Usuń
  10. czy z mięsa mrożonego też taka dobra?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak jest równie dobra, ja robię z mrożonego a mogę nawet powiedziec że głównie z mrożonego, mięsko mamy własne i zawsze rozbieramy całą tuszę lub półtuszę, część mięska typu szynki, boczek wędzimy a resztę zamrażam

      Usuń
  11. Świetny przepis, muszę wypróbować:)

    OdpowiedzUsuń
  12. Zrobię na święta Moniko

    OdpowiedzUsuń
  13. Czy mozesz napisac po co ten majonez i czy jest konieczny?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. taką dostałam recepturę od znajomej i jej sie trzymam bo szyneczka bardzo dobra , majonez jest składnikiem marynaty i chodzi tu według mnie o względy smakowe, czy trzeba go dodawać ? ja jeszcze nie robiłam bez majonezu ale czytałam w internecie przepisy bez majonezu a niektórzy dawali dodatkowo lub zamiast majonezu musztardę

      Usuń
  14. Zrobiłem dokładnie wg przepisu, ale wyszła sucha. W smaku rewelacja, ale jednak sucha dość i od razu jest szara. Niestety ani przez chwilę nie była różowiutka. Gdzie może tkwić problem? :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. skoro było robione zgodnie z przepisem to myślę że problem może tkwić w mięsku, może nie pochodziło z młodej sztuki i dlatego wyszło bardziej suche a z kolorem bywa różnie i nie wiem od czego to zależy, moja też nieraz wychodzi szarawa jednak to nie zmienia smaku ani soczystości, na zdjęciu akurat udało mi sie uchwycić różowy kolor ale na drugim zdjęciu kolor różowy juz zanika choć zdjęcia były robione w ciągu kilku minut

      Usuń
  15. Witam. Wyszła szara ale smaczna i swojska. Świetny przepis wyjściowy, do następnej dodam chrzan do zalewy. Odrobinę podsuszona ale dziś ciężko o dobre mięso. Teraz pora na schab 2x5 minut. Obawiam się,że jak każdy schab będzie suchy ale na górę chrzan czy borówka i od razu lepiej.

    OdpowiedzUsuń
  16. Robiłam.Pyszna!!! Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam Mam pytanko czy wiążesz ,sznurujesz tą szynkę ?? czy mięsko jest tak luźno wrzucone do wody ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja nigdy nie wiązałam, po prostu wrzucam kawałek do zalewy i tyle ale myśłe że można np.włożyć szynke w siatke czy obwiązać sznurkiem aby nadac jej ładniejszy kształt

      Usuń
  18. robiłam wg.przepisu jest pycha,teraz sąsiadki biją sie o przepis

    OdpowiedzUsuń
  19. dziś gotujemy w/g przepisu ale opinie damy po świętach :D

    OdpowiedzUsuń
  20. gotuje ta szyneczke od lat...naprawde polecam....ja dodaje jeszcze pieprz duzo pieprzu 2-3 lyzki i dwie lyceczki musztardy :) u mnie juz sie gotuje ,zapach zwala z nog :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Odpowiedzi
    1. nieco mniej mozna dać ale szyneczka nie jest za słona, sól sprawia w zalewie ze mięsko kruszeje

      Usuń
  22. Jak długo można trzymać taką szynkę w lodówce? Czy można ewentualnie zamrozić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. u mnie zawsze stoi kilka dni po prostu aż zjemy, co do mrożenia to nie wiem nigdy nie miałam potrzeby jej zamrozić ale myślę że nie powinno jej to zaszkodzić

      Usuń
    2. A próbował ktoś z golonką?

      Usuń
    3. z golonką nie wiem czy by sie udało nie próbowałam, w sumie pod tłustą skórką jest ładnie chude mięsko

      Usuń
  23. To się okaże, bo właśnie czeka na drugie gotowanie. Dam znać co z tego wyszło.

    OdpowiedzUsuń
  24. Goloneczka wyszła super. Różowa, soczysta i przepyszna. Mój kawałek był bez skóry i tłuszczu, samo mięsko. Ważył 0,5 kg, związany w siatkę. Proporcje podzieliłem na trzy. Polecam wszystkim, warto spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za informację, kiedyś napewno skorzytam :)

      Usuń
    2. Witam, a czy czas gotowania się zmniejszył na 0,5 kg mięsa, czy pozostał taki sam? Dorota

      Usuń
  25. Witam. Ten sam przepis proponuję do schabu. Pyszny!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak schabik też robiłam i też przepis jest na blogu

      Usuń
  26. Czy ktoś próbował z indyka? Albo będzie za suche?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety nie próbowałam z indykiem ale faktycznie moze byc suchawe

      Usuń
  27. Ab mięsko było różowe proponuję dodać sól peklowaną :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak gotuję się w tej samej zalewie i zostawia w niej do wystudzenia

      Usuń
  29. Witam mam pytanie czy drugi raz gotuje się ją w tym samym wywarze ?.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak gotuję się w tej samej zalewie i zostawia w niej do wystudzenia

      Usuń
  30. Ja w ten sposób robiłam również łopatkę, zarówno jedno jak i drugie mięsko wyszło super. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. łopatkę zawyczaj przeznaczam do mielenia ale może kiedyś też zrobię gotowaną

      Usuń
  31. Trochę Pani namieszałem wpisami :) dziękuje za odpowiedź.

    OdpowiedzUsuń
  32. Witam. Czy szyneczkę gotujemy pod przykryciem czy bez? Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja gotuje przykryte ale uchlona pokrywka a potem juz po ugotowaniu przykrywam całkowicie i tak zostawiam

      Usuń
  33. Czy cebulę i czosnek wrzucić w całości czy pokroić

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. czosnek i cebulę wrzucamy całe, nie trzeba kroić

      Usuń
    2. Ile dni można ja trzymać w lodówce by była jadalna

      Usuń
    3. Ja trzymamok 3-4 dni i wszystko jest ok

      Usuń
  34. Jest pyszna,ale ja gotuję tylko 6 min.Potem ponieważ mamy małą wędzarnię,wędzimy ok 2 godzin.Cóż dodać?- "Smak dzieciństwa"

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuje za świetny pomysł muszę i ja uwędzić, musze sobie gdzies zapisać żebym nie zapomniała wcześniej szyneczki przygotować :)

      Usuń
  35. Mięsko wkładamy do zimnej wody? A nie odda za dużo smaku, próbował ktoś wkładać na wrzątek żeby zamknąć smaki w mięsku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tez tak sadze

      Usuń
    2. Nie odda smaku, ale też nie wchlonie przypraw ani soli.

      Usuń
  36. Wygląda wspaniale. Ja też nie kupuję wędlin, bo co domowe, to najlepsze. Ten przepis zapisuję i z pewnością zrobię taką szynkę :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Tak zastanawiam sie, po co ten majonez??????

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak juz pisałam wyżej w komentarzach taki dostałam przepis i się go trzymam bo szyneczka jest pyszna, majonez pewnie nadaje też troche smaku zalewie, w internecie widziałam przepisy z musztardą zamiast majonezu

      Usuń
  38. Właśnie dzisiaj taką szynkę pałaszujemy, zrobiłam ja wg tego przepisu i jest pyszna. Wędlina z marketu niech się schowa.

    OdpowiedzUsuń
  39. Na zimną czy na gorącą wodę wkładamy mięso ?

    OdpowiedzUsuń
  40. Pyszna wyszła łopatka -dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  41. zarazbede próbowal,jeszcze ciepła troszke:)

    OdpowiedzUsuń
  42. Ja zrobilam bez jalowca ,bo w sklepie nie bylo i rowniez jest pycha. ��

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wlasnie sie zastanawialam czy mozna ,bo w Szwecji znalezc nie moge

      Usuń
  43. Po wyciągnięciu trzeba dać do lodówki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tak po drugim gotowaniu i wystygnięciu wyciągamy i możemy robić od razu kanapki a szyneczkę przechowujemy w lodówce

      Usuń
  44. Witam
    A jak mam mniejsza szynkę tak ok 1kg to gotuje krócej czy tak samo? Czy wkładam do mniejszej ilości wody?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja jak robiłam to gotowałam tak samo i przy tej samej ilości składników do zalewy

      Usuń
  45. Witam,
    ja też mam pytanko, a jak się ma szynkę większą dokładnie 2,3kg to trzeba modyfikować ten przepis czy będę musiała ją pokroić?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba rozkroić, taka jest za duża. Moja mama zrobiła kiedyś taką większą i była w środku surowa bo się niedogotwała. Być może dłuższe gotowanie by pomogło ale nie mam pewnosci bo nie próbowałam dlatego też radzę mniejszą szyneczkę.

      Usuń
  46. A czy mięsko może być zamrożone?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zamrożone może być ale przed gotowaniem trzeba rozmrozić

      Usuń
  47. Szynka wyszła bardzo dobra 2.5kg podzieliłem Pani przepis stosownie do wagi mojej szynki i zwiększyłem czas gotowania 2 razy po 15 minut a robiłem szynkę po raz pierwszy dziękuje za przepis i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  48. właśnie ją gotuję według przepisu pachnie rewelacyjnie mam nadzieje ze tez bedzie smakowac rewelacyjnie napewno napiszę

    OdpowiedzUsuń
  49. Po pierwszym gotowaniu szynka może leżec dłużej niż 6 godzin np 18 godzin ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może dłużej leżeć a nawet lepiej jak poleży więcej niż te 6 godzin. U mnie najdłużej leżała 15 godzin więc myślę, że i 18 spokojnie może być.

      Usuń
  50. Chyba za długo gotowałem bo nie wyszła taka różowa tylko cała szara w przekroju.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szynka wychodzi raczej szarawa ewentualnie po przekrojoneiu może byc lekko różowa tak jak moja ale i tak zaraz zrobi się szara. Aby była różowa trzeba by ją zapeklować.

      Usuń
    2. A niby dlaczego miała by być różowa

      Usuń
  51. Proszę napisać czy przyprawy odmierzamy łyżką czy łyżeczką ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W przepisie wyraźnie napisałam łyżka więc odmierzamy łyżką :)

      Usuń
  52. Witam, czy mozna wczesniej obsmażyć mięso? Na patelni aby sie zamknęło? Planuje zrobić z tego przepisu ale wczesniej obsmażyć z kazdej strony . Co Wy na to ? Dziękuję i pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nigdy nie obsmażałam więc nie wiem ale w kuchni wszelkie modyfikacje są dozwolone także proszę próbować.

      Usuń
    2. Dziękuję za szybką odpowiedź. Spróbuje

      Usuń
  53. dziekuje za przepis szyneczka wyszla super.

    OdpowiedzUsuń
  54. Rewelacyjny smak! Apetyczny wygląd !
    Po dodaniu cukru do zalewy ( wystarczą 2 łyźeczki ) mięso nie szarej.
    Polecam

    OdpowiedzUsuń
  55. Super przepis,już parę razy robiłam dodaje jeszcze 2 łyżki cukru aby nie była szara.Polecam wszystkim

    OdpowiedzUsuń
  56. Czy można na tym wywarze coś jeszcze ugotować czy raczej to wszystko do wyrzucenia? Jest bardzo aromatyczny ale dodałam ten majonez i musztardę w innym wypadku użyłabym do żurku, a tak? Wykorzystujecie do czegoś, bardzo proszę o szybką odpowiedź bo zaraz ostatnie gotowanie. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wylewam. Jest słony i jeszcze ten pływający majonez.

      Usuń
    2. Właśnie, gdyby nie ten majonez pomyślałam że można by było dodać ziemniaki w kostkę kiełbasę groch i zrobić taka Ala grochówkę. Ziemniaki przejmą sól i można dodać odrobinę wody. ;) Dziękuję za szybką reakcję, to ja sobie tu na blogu przycupnę.

      Usuń
  57. Czy zamiast ziarenek jalowca moga byc owoce jalowca?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ja mówię ziarenka jałowca ale dokładnie to są owoce jałowca.

      Usuń
  58. gdzie można kupić siatkę do wędlin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja u siebie kupuje na ryneczku, można kupić na metry. A tak to trzeba szukac po większych sklepach a najszybciej kupić w jakimś sklepie internetowym gdzie mają wszytko do przygotowania wyrobów własnych.

      Usuń
  59. Do przepisu dodaję 1-2 łyżki cukru - szynka zachowuje wtedy piękny kolor - cukier ma własciwości peklujące, nie wyczuwa się go w smaku; dodaję jeszcze pieprz i pieprz ziołowy do smaku, pycha

    OdpowiedzUsuń
  60. czy w ten sposób można zrobić również karczek?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja nie próbowałam ale wiele osób tym sposobem robi karczek, schab czy łopatkę a nawet tu w komentarzach jakiś pan polecał i golonkę. Mi kakrówki troche szkoda, wole upiec.

      Usuń
  61. Można robić też pierś z indyka

    OdpowiedzUsuń
  62. Ja robię w ten sposób karczek,szynkę,schab.Robię galaretę z rosołu i zalewam schab i mam super schab w galarecie.Polecam.

    OdpowiedzUsuń
  63. Nie wierzyłam, że 16min wystarczy. Przepyszna, 100% mięsa w mięsie. Nie mogę odpędzić rodziny od półmiska. 😋

    OdpowiedzUsuń
  64. Mam pytanie, czy ten czas gotowania 8 minut liczymy od zagotowania się mięsa i potem wyłączamy? Przepraszam, ale jestem totalnym laikiem i wolę się upewnić 😬

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta od momentu zagotowania, gotujemy 8 minut i wyłączamy.

      Usuń
  65. Szynka po prostu super

    OdpowiedzUsuń
  66. Podane ilości to łyżki stołowe czy łyżeczki?

    OdpowiedzUsuń
  67. Szynka wyszła rewelacjna, soczysta i krucha, a robiłam kilka razy z innych przepisów i nigdy nie wyszła tak smaczna, jak Twoja. Obawiałam się zbyt dużej ilości soli - 6 łyżek, ale wyszła w sam raz. Jestem Ci wdzięczna za tak wspaniały przepis. Od dzisiaj numer 1 na liście. ��

    OdpowiedzUsuń
  68. Czy ta szynka to mięso z szynki surowe czy taka szynka do zaparzenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mięso z szynki surowe się gotuje 2 razy po 8 minut. Parzy sie wędzonki.

      Usuń
    2. Dziękuję

      Usuń
  69. Robiłem wg tego przepisu szynkę, karkówkę, schab, filety z kurczaka, indyka i boczek - za każdym razem - pychota!!! Zestaw przypraw można modyfikować - ważna jest proporcja sól/woda, reszta - kwestia smaku. Zamiast majonezu można dodać łyżkę octu jabłkowego/winnego i łyżkę oliwy. 100/100 wychodzi pycha! :)

    OdpowiedzUsuń