piątek, 15 maja 2015

Ciasto 3 bit

Ciasto to wielokrotnie jadłam ale nigdy nie robiłam sama. Zawsze bałam się takich ciast w których jest wiele warstw a na dodatek z masą budyniową, która zawsze sprawiała mi problemy i robiła się rzadka przez co całe ciasto się rozpływało i traciło swój wygląd. Dziś krem budyniowy już nie sprawia mi problemów i nawet nie raz do kremów gotuje domowy budyń bez użycia tego z torebki. Przyszedł więc i czas, że zabrałam się za to ciasto. Jednak nie jest takie trudne jak mi się wydawało i już kilkakrotnie gościło na naszym stole. Nie jest też takie słodkie bo zmniejszyłam ilość cukru w kremie budyniowym. Do kremu użyłam jeden budyń duży na 3/4 l mleka i jeden mały na 1/2 l mleka bo akurat takie miałam w domu. Można dać dwa małe lub dwa duże tylko zawsze trzeba zmniejszyć nieco ilość mleka aby budyń był gęściejszy i krem nam nie popłynął. Ciasto zrobiłam na herbatnikach ale niektórzy robią też na krakersach. Śmietanę dodatkowo usztywniłam żelatyną, gdy ciasto robimy w chłodniejsze dni można ją pominąć.




składniki:


herbatniki na 3 warstwy ok 500 g
( u mnie wyszło dokładnie 48 szt, zależy od wielkości blaszki )


masa kajmakowa
1 duża puszka masy kajmakowej (510 g)
5 łyżek mleka

masa budyniowa
2 budynie waniliowe, jeden na 0,5 l mleka i drugi na 0,75 l mleka
2-3 łyżki cukru
1 l mleka
200 g masła

masa śmietanowa
500 ml śmietanki 30 %
1 łyżeczka cukru waniliowego
1 łyżka żelatyny
5 łyżek mleka
starta gorzka czekolada do posypania

Blaszkę o wymiarach 35x25 wyłożyć papierem. Na dnie ułożyć warstwę herbatników. Masę kajmakową podgrzać w kąpieli wodnej z dodatkiem mleka aby lepiej było ją rozsmarować. Wyłożyć na herbatniki. Przykryć drugą warstwą herbatników i odstawić. Budynie ugotować na mleku z dodatkiem cukru, przykryć aby nie zrobił sie kożuch i odstawić do wystudzenia. Masło utrzeć następnie porcjami dodawać wystudzony budyń. Masę budyniową wyłożyć na herbatniki i ładnie wyrównać. Przykryć kolejną warstwą herbatników. Żelatynę rozpuścić w mleku i przestudzić. Śmietanę ubić na sztywno. Dodać cukier waniliowy i żelatynę. Masę śmietanową wyłożyć na herbatniki i ładnie wyrównać. Na wierzchu posypać starta czekoladą. Wstawić do lodówki. Ciasto najlepsze po dwóch dniach jak herbatniki dobrze namiękną, dzięki temu też ciasto ładnie się kroi i zachowuje kształt.
Na każdą warstwę zużyłam 16 herbatników, w tej blaszce z boku zostało mi jeszcze ok 2-3 cm wolnego miejsca ale już nie dokładałam połamanych herbatników.

Polecam też:
Rafaello bez pieczenia



15 komentarzy:

  1. Uwielbiam to ciasto robiłam kilka razy i z każdym razem wychodzi pyszne :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Cześć, mam nadzieję, że się Pani nie obrazi, jak napiszę jak ja robię to ciasto. Ja robię na krakersach i trochę myków mam dzięki, którym można zrobić je szybciej. Robiłam już to ciasto chyba ze 30 razy więc wiem co pisze.
    - ok. 5 małych paczek krakersów na blachę lub 2 duże.
    - masa kajmakowa z Gostynia, najlepsza nie ma grudek,
    - krem karpatka może być do gotowania, ale może być też w 5 minut (robimy według przepisu na opakowaniu),
    - śmietana 30% 0.5l z Łowicza najlepsza, jak dla mnie jest dość gęsta przez co się łatwo ubija,
    - śmietanfix 2 szt. na 0,5l śmietany,
    - czekolada gorzka.
    Blachę wykładam papierem do wypieków, Krakersy układam na blasze, na to wykładam masę kajmakową bezpośrednio z puszki, fakt jest ciężko rozprowadzić bo ciastka się trochę ruszają, ale da się :). Na to idzie warstwa krakersów, później krem karpatka.Następnie krakersy i śmietana ubita na sztywno, można ze śmietanfixem, ale bez też się da ubić, ja nie dodaję cukru waniliowego bo ciasto jest samo w sobie słodkie więc już nie dokładam. I na wierzch startą gorzką czekoladę, ja daję całą, albo prawie całą bo czasami mi się już nie chce tarkować. Tarkuję zimną z lodówki, najlepiej dzień wcześniej włożyć. Na drugi dzień ciasto już jest gotowe do jedzenia. Smacznego!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo dziękuje za radę:) słyszałam że niektórzy robię wersję z krakersami i też pewnie wypróboje to połączenie, na krakersach robiłam rafaello i było przepyszne

      Usuń
  3. Zawsze boję się dodawać żelatynę, i mam pytanie: dodajemy ją w proszku czy rozrobioną? :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. żelatynę trzeba rozpuścić w mleku przestudzić i potem powoli wlewać powoli do ubitej śmietany oczywiście cały czas ubijając

      Usuń
  4. Ja też robię z krakersami, nie jest takie słodkie ..... to najlepsze ciacho na świecie :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To ciasto wygląda pysznie,na pewno je zrobię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam jest pyszne i proste jedynie trzeba trochę odczekać aby herbatniki zmiękły wtedy ładnie sie kroi

      Usuń
  6. jestem sandra właśnie upiekłam te ciasto jest wyśmienite wyszło mi wspaniale

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzień dobry. W jakich proporcjach rozrobic budyń z mlekiem? Jeżeli mam budyń na 0,5l mleka to tyle go mam dodać czy mniej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja dałam jeden duży i jeden mały czyli powinnam użyć ok 1,25 l mleka a dałam 1 litr aby budyń był gęściejszy, w przypadku dwóch budyni małych dałabym ok 850 ml

      Usuń
  8. Klapa... Budyń po nocy w lodowce sie rozlewa kralersytsk zamokly ze ich nie ma i breja

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do budyniu trzeba dodać mniej mleka aby krem był gęściejszy o czym pisałam. Krem budyniowy to moja zmora dlatego zawsze daje mniej mleka dzięki temu budyń jest gęsty a krem potem nie robi mi się rzadki. A co do krakersów to nie wiem jak zachowują się w tym cieście bo moja wersja jest z herbatnikami.

      Usuń
  9. Zawsze do budynku dodaje 1 łyżkę mąki jest ..Ok

    OdpowiedzUsuń