poniedziałek, 22 września 2014

Sos słodko-kwaśny z cukinią

Nigdy nie robiłam takiego sosu ale dostałam przepis od znajomej i postanowiłam wypróbować. Cukinii w warzywniaczku sporo więc warto zrobić zapasy na zimę. Potem wystarczy do sosiku dodać tylko mięsko i już mamy obiadek na szybko.

składniki: 

3 kg obranej cukinii
1 kg cebuli
1 kg papryki
0,6 kg cukru
ok 1,5 szklanki octu 10% (ja dałam tylko szklankę)
3 słoiczki koncentratu pomidorowego
1,5 łyżki soli
1 łyżka słodkiej papryki
ok 0,5 łyżeczki papryki ostrej
1 łyżka kurkumy
ok 0,5 łyżeczki mielonego pieprzu

Cukinię obrać ze skórki, usunąć miąższ i pokroić w kostkę. Potrzebujemy 3kg już obranej i pokrojonej cukinii. Cebulę obrać, paprykę pozbawić gniazd nasiennych i również pokroić w kostkę. Następnie pokrojone warzywa zasypać solą i odstawić na 12 godzin. Po tym czasie warzywa odsączyć z soku. Ocet zagotować z cukrem i wystudzić, dodać warzywa i gotować 30 minut. Dodać koncentrat i przyprawy i gotować jeszcze 10 minut, a następnie gorący sos przełożyć do słoików, zakręcić i odstawić do góry dnem aż wystygnie. Ja jestem wyczulona na kwaśne smaki i od razu gdy robię przetwory (szczególnie takie których jeszcze nigdy nie robiłam) nieco zmniejszam ilość octu lub też daje więcej cukru. Dlatego też również w przypadku tego sosu zmniejszyłam ilość octu i dałam tylko szklankę i dosypałam ok 5 łyżek cukru i według mnie wyszło dobre. Proponuję więc dodawać te składniki porcjami w trakcie gotowania i doprawiać według własnego smaku.

Polecam też inne cukiniowe przetwory:
Cukiniowy sos na zimę

Sałatka z cukinii
Sałatka z młodej cukinii
Keczup z cukinii



Paprykujemy 5

5 komentarzy:

  1. Prosty przepis, sprawdziłam i wyszło wyśmienicie ;) polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że sosik zapasiki zrobione i sosik smakuje

      Usuń
  3. Wekowała Pani ten sosik czy wystarczyło zalać gorące? Ja zalałam gorące i wieczka wciągnęło... ale nie wiem czy wekować jeszcze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba już pasteryzować, przekładamy gorące do słoików i odstawiamy do góry dnem i samo się zawekuje.

      Usuń