poniedziałek, 22 września 2014

Sos słodko-kwaśny z cukinią

Nigdy nie robiłam takiego sosu ale dostałam przepis od znajomej i postanowiłam wypróbować. Cukinii w warzywniaczku sporo więc warto zrobić zapasy na zimę. Potem wystarczy do sosu dodać tylko mięso, ugotować ryż i już mamy obiad na szybko. A tutaj możecie zobaczyć jak sosik prezentuje się w gotowym daniu.



składniki: 

3 kg obranej cukinii
1 kg cebuli
1 kg papryki
0,6 kg cukru
ok 1,5 szklanki octu 10% (ja dałam tylko niecałą szklankę)*
3 słoiczki koncentratu pomidorowego po 200 g
1,5 łyżki soli
1 łyżka słodkiej papryki
ok 0,5 łyżeczki papryki ostrej
1 łyżka kurkumy
ok 0,5 łyżeczki mielonego pieprzu

Cukinię obrać ze skórki, usunąć miąższ i pokroić w kostkę. Do sosu najlepiej użyć dużej wyrośniętej cukinii aby było co kroić w kostkę. Potrzebujemy 3kg już obranej i pokrojonej cukinii. Cebulę obrać, paprykę pozbawić gniazd nasiennych i również pokroić w kostkę. Następnie pokrojone warzywa zasypać solą i odstawić na 12 godzin. Po tym czasie warzywa odsączyć z nadmiaru soku. Ocet zagotować z cukrem, dodać warzywa i gotować 30 minut az warzywa zmiękną. Dodać koncentrat pomidorowy i przyprawy i gotować jeszcze 10 minut. Następnie gorący sos przełożyć do słoików, zakręcić i odstawić do góry dnem aż wystygnie. Z podanych składników wyszło mi 9 słoików o pojemności ponad 500 ml.
*Jestem wyczulona na kwaśne smaki i od razu gdy robię przetwory (szczególnie takie których jeszcze nigdy nie robiłam) nieco zmniejszam ilość octu lub też daje więcej cukru. Dlatego też również w przypadku tego sosu zmniejszyłam ilość octu i dałam tylko niecałą szklankę i dosypałam ok 5 łyżek cukru i według mnie wyszło dobre. Proponuję więc dodawać te składniki porcjami w trakcie gotowania i doprawiać według własnego smaku bo każdy lubi co innego.


Polecam też inne cukiniowe przetwory:
Cukiniowy sos na zimę

Sałatka z cukinii
Sałatka z młodej cukinii
Keczup z cukinii



Paprykujemy 5

10 komentarzy:

  1. Prosty przepis, sprawdziłam i wyszło wyśmienicie ;) polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. zrobione polecam sos palce lizac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę, że sosik zapasiki zrobione i sosik smakuje

      Usuń
  3. Wekowała Pani ten sosik czy wystarczyło zalać gorące? Ja zalałam gorące i wieczka wciągnęło... ale nie wiem czy wekować jeszcze?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba już pasteryzować, przekładamy gorące do słoików i odstawiamy do góry dnem i samo się zawekuje.

      Usuń
  4. Nie mam obecnie kurkumy moge ja inaczej zastąpić czy jednak musi być

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czy do tej porcji mozna dodac dwie czy jedną puszkę kukurydzy właśnie robię tą sałatkę pozdrawiam

      Usuń
    2. To nie jest sałatka tylko sos do ryżu. Do niego nie dodaje kukurydzy, jakoś mi nie pasuje do cukinii ale może i będzie dobre z jej dodatkiem. Kukurydze dodaję do tego sosu z ananasem http://moniamieszaigotuje.blogspot.com/2015/09/sos-sodko-kwasny-z-ananasem.html

      Usuń