wtorek, 22 marca 2016

Chlebek do żurku

Na wielkanocnym stole nie może zabraknąć żurku. Na blogu znajdziecie moje dwa przepisy na żurek, jeden - na żurek na białej kiełbasie i drugi - żurek z nutą chrzanu. W tym roku postanowiłam żurek podać w miseczkach z chlebka. Wielokrotnie na zdjęciach widziałam żurek podany w chlebku co bardzo mi się spodobało. Poszperałam w internecie i znalazłam fajny przepis na blogu straga.pl. Trochę obawiałam się przepisu ponieważ jeszcze nigdy nie piekłam chleba bez foremki i bałam się, że ciasto nie zachowa kształtu. Jednak wszystko się udało. Chlebuś wyszedł super, ładnie się upiekł tylko troszkę uchwyty od pokryweczki mi się przypiekły ale myślę, że następnym razem wyjdzie mi już tylko lepiej.

składniki:

1 kg mąki pszennej
2 opakowania suchych drożdży (16 g)
600 ml letniej wody
3 łyżki oleju
2 łyżeczki soli
2 łyżeczki cukru

oraz
2 białka
2 żółtka
1 łyżka mleka

Do miski wsypać mąkę. Dodać cukier, sól i suche drożdże. Dokładnie wymieszać. Następnie wlać letnią wodę i olej. Wyrobić jednolite ciasto, wyrabiać tak długo aż ciasto będzie odchodzić od ścianek miski. Ja ciasto przygotowałam przy pomocy robota. Następnie gotowe ciasto nakryć ściereczką i odstawić w ciepłe miejsce aby podwoiło objętość. Po tym czasie ciasto ponownie krótko zagnieść. Z gotowego ciasta oderwać kawałek ciasta i uformować 4 małe kulki, to będą uchwyty do pokrywki chlebka. Pozostałe ciasto podzielić na 4 w miarę równe części. Każdą część uformować w ładną zgrabną kulę. Następnie kule z ciasta ułożyć na blaszce z piekarnika wyłożonej papierem do pieczenia. Odstawić ponownie do wyrośnięcia na ok 30 minut. Gdy chlebki wyrosną do ich czubków przymocować uchwyty. Należy je nasmarować białkiem i dokleić do chlebka. Potem całe chlebki posmarować żółtkami wymieszanymi z mlekiem. Gotowe chlebki wstawić do piekarnika nagrzanego na 200 C i piec ok 25-30 minut aż ładnie się przyrumienią, funkcja gór -dół. Po upieczeniu ułożyć na kratce i zostawić do całkowitego wystudzenia.
Przed podaniem z chlebków odciąć wierzch-tzw.pokrywkę. Wydrążyć miąższ. Wydrążone chlebki nasmarować w środku białkiem. Wstawić do piekarnika nagrzanego na 180 C i zapiekać ok 10 minut, funkcja termoobieg. Miseczki napełnić żurkiem, przykryć pokryweczką i podawać.





1 komentarz:

  1. witam uwielbiam żurek już bym taki zjadła pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń