poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Zakwas na żurek

To już ostatnia chwila aby nastawić zakwas na żurek. Ja jeszcze nigdy tego nie robiłam, ale kiedyś trzeba spróbować. Niedawno robiłam zakwas na chlebek i mi się udał (pieczenie chlebków cały czas ćwiczę i niedługo przedstawię wam jakiś bocheneczek na zakwasie) więc czemu zakwas na żurek miałby się nie udać.

składniki:

1 szklanka mąki żytniej pełnoziarnistej typ 2000
1 litr przegotowanej letniej wody
2-3 ząbki czosnku
3-4 listki laurowe Kamis
po kilka ziaren czarnego pieprzu i ziela angielskiego Kamis
piętka domowego chleba na zakwasie

Do dużego słoja (lub kamiennego garnka) wsypać mąkę. Dodać przyprawy i rozgniecione ząbki czosnku. Wlać letnią przegotowaną wodę i wymieszać. Dodać piętkę chleba na zakwasie jeśli mamy, chleb musi być na prawdziwym zakwasie i przyśpieszy to kiśnięcie, jeśli takiego nie mamy to po prostu go nie dodajemy. Przykryć ściereczką lub gazą i odstawić w ciepłe miejsce na ok 5 dni ( u mnie stoi w kuchni na stole). Raz na 24 godziny przemieszać drewnianą łyżką. Po ukiszeniu przecedzić przez sito aby pozbyć się przypraw lub po prostu wyłowić je łyżką. Następnie od razu przygotowujemy żurek lub przelewamy do szklanej butelki/słoika i przechowujemy w lodówce ok 2 tygodni.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz