poniedziałek, 14 kwietnia 2014

Zakwas na żurek

To już ostatnia chwila aby nastawić zakwas na żurek. Ja jeszcze nigdy tego nie robiłam, ale kiedyś trzeba spróbować. Niedawno robiłam zakwas na chlebek i mi się udał (pieczenie chlebków cały czas ćwiczę i niedługo przedstawię wam jakiś bocheneczek na zakwasie) więc czemu zakwas na żurek miałby się nie udać.

składniki:

1 szklanka mąki żytniej pełnoziarnistej typ 2000
1 litr przegotowanej letniej wody
2-3 ząbki czosnku
3-4 listki laurowe Kamis
po kilka ziaren czarnego pieprzu i ziela angielskiego Kamis
piętka domowego chleba na zakwasie

Do dużego słoja (lub kamiennego garnka) wsypać mąkę. Dodać przyprawy i rozgniecione ząbki czosnku. Wlać letnią przegotowaną wodę i wymieszać. Dodać piętkę chleba na zakwasie, przykryć ściereczką lub gazą i odstawić w ciepłe miejsce na ok 5 dni ( u mnie stoi w kuchni na stole). Raz na 24 godziny przemieszać drewnianą łyżką. Po ukiszeniu przecedzić przez sito aby pozbyc się przypraw. Następnie przygotowujemy żurek lub przelewamy do butelki lub słoika i przechowujemy w lodówce.






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz