piątek, 11 kwietnia 2014

Woda śledziowa

Danie postne dla wszystkich, którzy lubią śledzika. U nas znane pod nazwą woda śledziowa ale spotkałam się również z wersją nazwy zupa śledziowa. Śledzik taki zawsze gościł u nas na stole podczas postu a także czasem na Wigilii. Ziemniaki najczęściej okraszało się olejem lnianym, który Babcia kupowała na targowisku.

składniki:

1 solony cały śledź z mleczem

1 cebula
0,5 l przegotowanej zimnej wody
1 listek laurowy Kamis
kilka ziarenek pieprzu i ziela angielskiego Kamis
3-4 łyżki octu 10 % Jamar
4-5 kopiatych łyżek śmietany 18 %

Śledzia wymoczyć i oczyścić, mlecz pozostawić. Oczyszczonego śledzia pokroić na kawałki. Cebulę obrać i pokroić w pół plastry. Pokrojonego śledzia, mlecz i cebulę przełożyć do naczynia, ja używam słoika. Zalać wodą, dodać przyprawy i ocet. Odstawić w chłodne miejsce na 3-4 dni. Śledzik zmięknie i będzie ładnie odchodził od ości a woda nabierze śledziowego posmaku. Po tym czasie wyłowić przyprawy i śledzika z zalewy. W zalewie pozostawić cebulę i mlecz. Do zalewy dodać śmietanę i wszystko zmiksować. Można też mlecz rozetrzeć łyżką dodając odrobinę cukru a potem połączyć z resztą składników ale ja wolą za pomocą blendera bo fajnie rozdrabnia cebulkę. Jeśli woda jest za kwaśna dolać odrobinę przegotowanej wody. Wodę i śledzika podawać z ziemniakami okraszonymi olejem lnianym lub smażoną cebulką.



8 komentarzy:

  1. Jak dobrze wiedzieć, że jeszcze ktoś zna i przygotowuje wodę śledziową :) W moim rodzinnym domu to było obowiązkowe danie postne, przyrządzane troszkę inaczej i podawane z całymi ziemniakami ugotowanymi w mundurkach. Było pysznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U nas tez zawsze jest na wigili
      Uwielbiamy :)
      Wesołych świąt

      Usuń
  2. Nie spotkałam się z tym daniem. Ja tak średnio, ale sądzę, że mój Mąż to by się rzucił na to danie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziękuję bardzo za ten przepis. Nigdy czegoś takiego nie jadłam. A szczerze mówiąc wyglada bardzo smakowicie. Z przepisu natomiast wynika że jest to pychota. Lubię i śledzie i miecz ze śledzia ,ikre też Zrobię te wodę sledziowa z przyjemnością. Z jeszcze większa zjem. Super przepis. Miłego dnia.

    OdpowiedzUsuń
  4. Takie coś jadłam na wschodzie dzięki za przypomnienie bardzo to lubiłam teraz sama zrobię😃

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeszcze do wody śledziiwej dodała bym drobno posiekaną świeżą natkę pietruszki

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja dodaję jeszcze starte ma tartce jabłko.

    OdpowiedzUsuń