poniedziałek, 17 listopada 2014

Pszenno-żytni chleb z siemieniem na drożdżach

Zapraszam na pyszny domowy chlebek pszenno-żytni tym razem na drożdżach z dodatkiem siemienia i otrąb. Otręby można dać dowolne, ja miałam owsiane i takie dałam. Z podanych składników wyjdą dwa wspaniałe bocheneczki.

składniki:

500 g mąki pszennej typ 500 Młyn Kopytowa
300 g mąki żytniej typ 720 Młyn Kopytowa
200 g otrąb 
100 g drożdży
500 ml letniego mleka
ok 250 ml letniej wody
1 łyżeczka cukru
1 łyżka soli
3/4 szklanki siemienia

W letnim mleku rozpuścić cukier i drożdże, odstawić do wyrośnięcia. W dużej misce wymieszać mąki z solą, siemieniem i otrębami. Ja dałam otręby owsiane, ale można dodać pszenne lub żytnie. Do miski z wymieszanymi składnikami dodać wyrośnięte drożdże i wyrobić ciasto dodając po trochu letniej wody. Gotowe ciasto odstawić na ok godzinkę aby podwoiło objętość. Ciasto ze względu na dodatek mąki żytniej powinno być gęste i kleiste. Następnie ciasto przełożyć do natłuszczonych keksówek. Odstawić ponownie do wyrośnięcia na ok 30-60 minut. Ja zerkam zazwyczaj na foremki, przed wyrośnięciem ciasta jest na wysokości ok 3/4 a gdy chlebki są już wyrośnięte i gotowe do pieczenia jest pełna foremka. Przed wstawieniem do piekarnika wierzch posmarować wodą i posypać odrobiną siemienia. Wstawić do piekarnika nagrzanego na 190 C i piec ok 50-60 minut, opcja góra-dól. Po upieczeniu chlebki wyjąć z foremek, wierzch ponownie posmarować wodą i ułożyć na kratce do wystudzenia.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz