wtorek, 23 grudnia 2014

Seromak

Mój pierwszy seromak. To ciasto łączące w sobie sernik i makowiec. Ja nie przepadam za ciastami w których jest dużo maku ale w domciu mam makowych łasuchów więc ciasto powstało specjalnie dla nich. Szukałam przepisu z wykorzystaniem gotowej masy makowej bo akurat zalegała mi w szafce i inspirację na ciacho znalazłam na blogu Ewa w kuchni. Do ciasta można także wykorzystać domową masę makową, która jest po prostu smaczniejsza i bogata w bakalie.




składniki:

masa serowa

700 g sera sernikowego*** (użyłam z wiaderka)
3 jajka
3 łyżki cukru waniliowego
2 łyżki cukru
1 budyń waniliowy, użyłam Wodzisław


masa makowa
850 g masy makowej z puszki lub domowej
50 g rodzynek
2 jajka
4 łyżki kaszy manny


kruche ciasto
1 szklanka mąki
5 łyżek cukru pudru
2 żółtka
100 g masła lub margaryny
szczypta soli


Przygotować kruche ciasto. Mąkę wymieszać z cukrem pudrem i solą. Następnie dodać masło i posiekać nożem, dodać żółtka i zagnieść ciasto. Potem ciasto zawinąć w folię i włożyć na godzinę do lodówki. Po schłodzeniu ciastem wylepić formę (28x25), na dnie nakłuć widelcem, wstawić do nagrzanego na 180 C piekarnika i piec ok 15-20 minut, aż ciasto się lekko zarumieni. Przygotować masę makową. Do miski przełożyć zawartość puszki. Dodać rodzynki, jajka oraz kaszę mannę. Wszystko dokładnie zmiksować. Gotową masę odstawić. Jeśli używam domowej masy makowej dodaje tylko 2 jajka, nie dodaje rodzynek ani bułki tartej bo domowa masa ma dużo bakalii oraz jest gęsta i zwarta. Przygotować masę serową. Ser zmiksować z cukrem i jajkami na gładka masę. Dodać budyń waniliowy i jeszcze raz zmiksować. Na upieczony spód wyłożyć masę makową, wyrównać. Następnie na masę makową wyłożyć masę serową, ponownie wyrównać. Blaszkę wstawić do piekarnika nagrzanego na 175 C i piec ok 45 minut, potem temperaturę zmniejszyć do 150 i piec jeszcze 30 minut, funkcja góra-dół. Po upieczeniu ciasto zostawić na godzinkę w piekarniku. Przed podaniem polać polewą czekoladową lub posypać cukrem pudrem. 

***Przepis zmodyfikowałam aby zużyć całe wiaderko sera. Więc jeśli do masy serowej używam 1 kg sera to do podanych składników dorzucam jeszcze 1 jajko i 1 łyżkę cukru.





7 komentarzy:

  1. Ja żeby seromak był bardziej puszysty najpierw dodaje żółtka a później pianę z białek.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pieczemy z termoobiegiem czy bez?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bez, serniki i większość ciast piekę na funkcji góra-dół

      Usuń
  3. Przymierzam się do seromaku od czw lecz mamy gazówkę więc pytanie w jakiej temperaturze piec i jak długo???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem jak działa piekarnik gazowy więc nie podpowiem,prosze piec tak jak inne ciasta. Każdy piekarnik piecze inaczej więc trzeba sobie samemu wypróbować/przetestować temperaturę i czas. Ja piekłam do momentu aż wierzch był dobrze zrumieniony.

      Usuń
  4. Mieszkamy w Niemczech i tutaj nie ma sera w wiaderku na sernik. Czy wie moze ktos czym go zastapic, jakis niemiecki odpowiednik?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. speize kłark on jest bardzo dobry do sernika robilam i jest dobry

      Usuń