piątek, 26 grudnia 2014

Keks na białkach

Podczas świątecznych wypieków zostały mi się białka i bakalie więc na ostatnią chwilę postanowiłam je wykorzystać. Tuż przed wigilijną kolacją upiekłam jeszcze keksa. Przepis zaczerpnęłam z bloga Ala piecze i gotuje. Gdy przepis pojawił się na blogu od razu wiedziałam, że muszę go wypróbować i planowałam go upiec po świętach ale wyszło inaczej. Keksik wyszedł przepyszny, bakalie w ogóle mi nie opadły (jak nigdy). Jedynie na wierzchu lekko pękł podczas pieczenia, ale to pęknięcie według mnie dodało mu uroku i nawet już go niczym nie dekorowałam. Keks powstał na szybko, na ostatnią chwilę a najszybciej zniknął ze świątecznego talerza:)

składniki:

4 białka (z jajek średniej wielkości)
szczypta soli
0,5 szklanki cukru
1,5 szklanki mąki pszennej 
1 łyżeczka proszku do pieczenia
0,5 szklanki oleju, użyłam oleju Rapso
0,5 szklanki mleka
kilka kropel aromatu rumowego
220 g bakalii ( rodzynki, żurawina, orzechy włoskie i mieszanka keksowa)

1 łyżka mąki ziemniaczanej

Białka ubić ze szczyptą soli na sztywną pianę. Następnie cały czas ubijać i porcjami dodawać cukier. Ubijać aż cukier się rozpuści a piana będzie lśniąca. Następnie porcjami dodawać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia oraz mleko i olej. Na końcu dodać aromat rumowy. Bakalie wymieszać z mąką ziemniaczaną i dodać do ciasta. Delikatnie wymieszać łyżką. Foremkę keksówkę (30x10) wyłożyć papierem do pieczenia i przełożyć masę. Następnie wstawić do piekarnika nagrzanego na 175 C i piec ok 40 minut, do suchego patyczka, funkcja góra-dół. Po wystudzeniu można dowolnie udekorować.



6 komentarzy:

  1. Wygląda smacznie! Wesołych Świąt! :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię to ciasto za dużą ilość bakalii! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Taki wypełniony po brzegi bakaliami musiał smakować bajecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam pytanie: czy dodając mleko i olej nadal miksujemy czy mieszamy składniki łyżką?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nadal miksuje mikserem, dopiero bakalie aby nie opadły mieszam delikatnie łyżką

      Usuń