czwartek, 3 września 2015

Sos słodko-kwaśny z ananasem

W zeszłym roku po raz pierwszy robiłam do słoików sos słodko-kwaśny z cukinią i cukiniowy sos. Sosiki wyszły pyszne i świetnie sprawdzają się gdy potrzebujemy szybko przygotować obiad. W tym roku polecam inny sos, na bazie z pomidorów z dodatkiem ananasa. Przepis dostałam do czytelniczki mojego bloga. Przyprawy lekko zmodyfikowałam pod swój smak. Sosik jest pycha i chyba trafi do grona przetworów, które będę robić co roku. Podaję go z kurczakiem i ryżem.

składniki: 

3 kg pomidorów u mnie lima
1 kg cebuli
3 marchewki
2-3 duże czerwone papryki
1 puszka ananasów
1 puszka kukurydzy
6 ząbków czosnku
1/2 łyżeczki ostrej papryki
1 łyżka słodkiej papryki
2 łyżki soli
1/2 łyżeczki mielonego pieprzu
1,5 szklanki cukru
1/2 szklanki octu
2 łyżki oleju
2 czubate łyżki mąki ziemniaczanej

Pomidory sparzyć i obrać ze skórki. Pokroić na kawałki i przełożyć do garnka. Cebulę pokroić w drobną kostkę a marchewkę w pół plastry. Pokrojone warzywa dodać do pomidorów. Dodać też sól. Garnek wstawić na ogień i gotować ok godziny aby sos zgęstniał od czasu do czasu mieszając.W międzyczasie paprykę pokroić w drobną kostkę. Ząbki czosnku pokroić w plasterki. Ananasa osączyć z zalewy i również pokroić w kostkę, sok z zalewy zostawić. Po godzinie gotowania dodać pokrojoną paprykę, czosnek i ananasa, kukurydzę, cukier, ocet, olej i przyprawy. Wymieszać i gotować kolejne pół godziny. Mąkę ziemniaczaną wymieszać w soku z ananasa i wlewać powoli do sosu cały czas mieszając. Sos jeszcze chwilę gotować aby zgęstniał. Gorący przełożyć do słoików. Słoiczki dobrze zakręcić i odstawić do góry dnem, przykryć ręcznikiem i zostawić do wystudzenia.

Szklanka do odmierzania składników o pojemności 250 ml.
Z tej ilości składników wyszło mi 8 słoików o pojemności ponad 500 ml.



Pora na pomidora! Warzywa psiankowate 2015

19 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawy przepis. Dziękuję za tak duży wkład w moją akcję psiankowatą :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Interesujące połączenie. Dziękuję za kolejny przepis w akcji pomidorowej :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ile ten sos może stać w słoiczkach?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jak każde przetwory cały rok albo i jeszcze dłużej, ja zazwyczaj robie tyle aby zjeść do następnego sezonu na przetwory

      Usuń
  4. Bardzo przydatny przepis uwielbiam sos słodko-kwaśny.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dodanie curry do sosu nada mu orientalna nute :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oczywiście można dodać, ja niestety curry nie lubię

      Usuń
  6. Ile z tych proporcji wyjdzie sosu? Na ile słoików?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. trudno mi powiedzieć dokładnie bo akurat sos wlewałam do słoików o różnej pojemności ale z tego co pamiętam mieliśmy ok 5 obiadków dla naszej trójki

      Usuń
  7. Wspaniały przepis! Zrobiłam już 10słoików, ale mężowi tak zasmakować, że dzisiaj znów będziemy robić (z podwójnej porcji).

    OdpowiedzUsuń
  8. Mega przepis! Sklepowe sosy się chowają. Dziękuję przepis trafia na listę ,,must have,, na zime ��

    OdpowiedzUsuń
  9. Robię go już od paru lat. Żeczywiście sklepowe się chowają

    OdpowiedzUsuń
  10. A do czego olej i kiedy to dodac

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę przeczytać jeszcze raz. Dodaje się go po godzinie gotownia razem z ananasem, octem, przyprawami.

      Usuń
  11. Dzięki serdeczne za przepis będę robila

    OdpowiedzUsuń
  12. Czy, aby sloiczki mogły stać przez kilka miesięcy w piwnicy, pasteryzujemy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sos nakłada się gorący do słoików, nie trzeba już pasteryzować, spokojnie wytrzyma do następnego sezonu.

      Usuń