czwartek, 16 kwietnia 2015

Kiełbasa ze słoika

Bardzo często robię domowe wędlinki. Dzięki temu wiem co jem i mogę doprawić po swojemu. Robię różne pieczenie z mięska mielonego, wędlinkę gotowaną, pieczoną i wędzoną - wszystkie przepisy znajdziecie tutaj. Jakiś czas temu natrafiłam na ten przepis i postanowiłam wypróbować. Kiełbaskę zrobiłam z większej ilości składników i doprawiłam dużą ilością czosnku i majeranku. Na pewno wędlinka ta zagości u nas na stałe tym bardziej, że ma tak długi termin przydatności.

składniki:

900 g łopatki wieprzowej
600 g boczku bez skóry ( mój był raczej chudy)
5-6 dużych ząbków czosnku
4 łyżeczki majeranku
1 łyżeczka słodkiej papryki
2 łyżeczki soli
1 płaska łyżeczka pieprzu
180 ml wody

Łopatkę i boczek zmielić na grubych oczkach. Do zmielonego mięsa dodać przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku oraz wszystkie przyprawy. Dokładnie wszystko wyrobić aby składniki się połączyły dodając po odrobinie wody. Gotową mięsną masą napełnić słoiki na wysokość ok 3/4. Słoiki dobrze zakręcić. Następnie wstawić do garnka wyścielonego gazetami lub ściereczką. Wlać wody na wysokość 3/4 słoika i gotować 1 godzinkę od zagotowania. Zostawić w garnku do wystudzenia. Tak przygotowaną kiełbaskę można przechowywać w lodówce przez miesiąc.
Do przygotowania kiełbaski polecam słoiki o pojemności 0,5 l które są szerokie przy szyjce dlatego też wygodnie przekłada się mięsko jak również potem wygodnie wydobywa gotową kiełbaskę. 
Mięsko pasteryzuje wg zasad Jakuba Kuronia: 
Mięso możemy zapasteryzować w różnej wielkości słojach i z przeznaczeniem do spożycia w okresie od 1 miesiąca do 6 miesięcy od chwili pasteryzacji. Słoiki o pojemności do 500 ml pasteryzujemy 60 minut pierwszego dnia, 40 minut drugiego dnia i 30 minut trzeciego dnia. Słoiki o pojemności 1 l odpowiednio - 90, 60 i 45 minut, a większe, o pojemności 1,5 litra - 120, 80, 60 minut. Pierwsza pasteryzacja daje nam trwałość produktu do 1 miesiąca, przy konieczności przechowywania w temperaturze poniżej 10ºC, druga przedłuża nam trwałość do 6 miesięcy, nadal w niskich temperaturach, a trzecia 6 miesięcy nawet bez chłodzenia.




2 komentarze:

  1. Mocno czuć czosnek??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja bardzo lubie czosnek i jak dla mnie tak średnio czuć a zarazem wystarczająco

      Usuń